Jäsenkirje 2017

Tervehdys Kareisten sukuseuran jäsenille

Suomen täyttäessä tänä vuonna 100 vuotta, ei voi olla miettimättä, millaisessa
Suomessa esi-isämme elivät, lähes 400 vuotta sitten.

Kun Kareisten suvun kantaisä Matfei Kareinen syntyi v. 1618 Ilomantsin Koverossa, oli Suomi osa Ruotsin valtakuntaa, jota 23-vuotias kuningas Kustaa Adolf II hallitsi. Suurvalta-ajan Suomi oli harvaan asuttua erämaata, jonka ruotsalaiset olivat jo varhaisella keskiajalla itselleen vallanneet. Vuonna 1617 solmitun Stolbovan rauhan myötä Ilomantsi oli erotettu ortodoksisesta Venäjästä ja liitetty luterilaiseen Ruotsiin. Rauhansopimuksessa Ruotsi oli luvannut ortodokseille uskonvapauden, mutta käytännössä ruotsalaiset ryhtyivät käännyttämään ortodokseja luterilaisuuteen. Käännytystoimet johtivat ortodoksien joukkopakoon Venäjälle.

Kovero oli yksi Ilomantsin pogostan suurimmista kylistä, jossa oli viitisentoista taloa. Kylän talot olivat kahdessa rivissä vaaran rinteellä. Rakennukset rakennettiin hirrestä suoraan maapohjalle tai nurkkatukien varaan. Pirteissä oli harjakatot, jotka katettiin tuohella. Tupaa lämmitettiin sisäänpäin lämpiävän uunin avulla. Savupirtit olivat pimeitä ja sisältä pikimustia. Lattia oli kovaksi poljettua maata, koska tuvassa pidettiin kylmillä ilmoilla hevosta ja muita kotieläimiä.

Ahdas ja pimeä pirtti ei ollut turvallinen leikkipaikka. Lapsi saattoi pudota vesiastiaan tai polttaa itsensä kiehuvassa vedessä. Pirtissä pidetyt, huonolla ravinnolla olleet kotieläimet, olivat arvaamattomia. Pihapiirissä sudet ja muut metsänpedot olivat todellinen vaara. Kulkutaudit verottivat etenkin lapsia ja imeväiskuolleisuus oli korkealla. Jos lapsi selvisi 10-vuotiaaksi, oli elinvuosia odotettavissa reilusti lisää. (lähde: Björn, Suur-Ilomantsin historia)

Tänään elämme tietoyhteiskunnassa, jossa iästä riippuen, lähes jokaisella lapsella on oma
kännykkä, tabletti, tietokone ja internetyhteys. Koulutyön lisäksi digitaaliset pelit, yhteisöpalveluiden profiilit ja erilaiset kaveriverkostot ovat tärkeä osa 2000-luvun lapsuutta. Mediankäytön ja nettikulttuurin riskinä on tietoturvallisuuden ja yksityisyydensuojan vaarantuminen, internetin haitallinen, lapsen kehitystä vaarantava sisältö ja K-18 pelit.

Sukukokousviikonloppuna (17. - 18.6.2017) Heinolassa pääsemme tutustumaan tarkemmin entisajan lapsuuteen. Pienet piimäsuut, lapsen 100 vuotta Suomessa -näyttely avaa näkökulmia lapsuuden ihmeisiin, sukupolvien kohtaamisiin ja muisteluun. Museon upeat kokoelmat valaisevat koko lapsuuden rikkauden. Sunnuntaina on mahdollisuus käydä Heinolan kesäteatterissa. Hotelleilla on tarjolla kesäteatteripaketteja, sisältäen yöpymisen, aamupalan ja kesäteatterilipun, jolloin yöpyminen on hieman normaalia edullisempaa.

Kareisten sukusukuseuran hallitus kokoontui 25.2.2017 Varkauden ABC:llä. Kaikki
hallituksen jäsenet olivat paikalla. Keijo Kareinen kertoi, että sukuseuran
edesmenneen puheenjohtajan Pentti Kareisen tietokoneella oleviin
sukutiedostoihin on nyt päästy käsiksi ja että Keijo jatkaa Pentin aloittaman
sukukirjan työstämistä. Nyt kannattaakin tarkistaa/täydentää omat jäsentiedot
kirjaa varten. Viimeisimmät tiedot jäsenrekisterissä ovat vuodelta 2008.

Granolta saadun alustavan tarjouksen mukaan 470 sivuisen kirjan hinta on: 40 euroa, (30
kappaletta) pehmeäkantisena. Kovakantisen kirjan kustannukset ovat korkeammat.
Kirjan kansien suunnittelu on myös maksullista, joten hallitus päätti julistaa
asiasta kirjan kansien suunnittelukilpailun. Asiaan palataan vielä kesän
sukukokouksessa, mutta mikään ei estä ottamaan varaslähtöä suunnitteluun jo
nyt.

Toivomme, että mahdollisimman moni suorittaisi jäsenmaksun, jotta 400-vuotiaan sukumme vaiheet saadaan kirjatuksi ja kerrotuksi myös jälkipolville. Nyt on myös hyvä tilaisuus houkutella nuoria mukaan, katsomaan entisajan lapsuutta, matkaa ”käpylehmistä kännykkään.”

Nähdään
Heinolassa!

Keväisin
terveisin Kareisten Sukuseuran hallitus:

kunniapuheenjohtaja Kauko Kareinen,

puheenjohtaja Keijo Kareinen, keijo.kareinen@telemail.fi (Sukututkimus; muutostiedot
yms.)

Ritva Saari ritva.saari@essote.fi (osoitteen muutokset)

Markku Kareinen, markku.kareinen@kareiset.fi

Veijo Kareinen, veijo.kareinen123@gmail.com